eoa logo Γραμματοσειρά: Greek English
 
Το βίντεο αυτού του τεκμηρίου δεν έχει τεθεί στη διάθεση του κοινού. Παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

Πληροφορίες θέματος

Κωδικός Θέματος

T14072

Τίτλος

Piller de la sagesse. La Grece pourquoi?

Είδος

Ντοκιμαντέρ

Περίοδος γεγονότων

-

Περίληψη

Το ιστορικό ντοκιμαντέρ Piller de la sagesse. La Grece pourquoi? αποτελεί περιήγηση στους σημαντικότερους σταθμούς της ελληνικής ιστορίας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, περιλαμβάνει συνεντεύξεις από έλληνες πολιτικούς και καλλιτέχνες και παρουσιάζει τα σπουδαιότερα καλλιτεχνικά και επιστημονικά επιτεύγματα των αρχαίων ελλήνων και την προσφορά τους στο Δυτικό πολιτισμό.

Περιγραφή

Το ντοκιμαντέρ Piller de la sagesse. La Grece pourquoi? ξεκινάει με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Τσάτσο ο οποίος μιλάει για την καθιέρωση του Εγώ από τους αρχαίους έλληνες. Ακολουθούν πλάνα από το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου καθώς και από κυκλαδικά ειδώλια, ενώ αμέσως μετά παρουσιάζονται εικόνες με ψαράδες στα ανοιχτά της θάλασσας. Πρώτος σταθμός της περιήγησης είναι η Κρήτη με το αρχαιολογικό μουσείο του Ηρακλείου από όπου βλέπουμε λεπτομέρειες από εκθέματα της μινωικής εποχής, καθώς και το μινωικό ανάκτορο της Κνωσού. Σειρά έχουν η Μυκήνες με πλάνα από την ακρόπολη της αρχαίας πόλης, την πύλη των Λεόντων, τον θολωτό μυκηναϊκό τάφο, αλλά και λεπτομέρειες από εκθέματα από διάφορα αρχαιολογικά μουσεία. Ακολουθεί απόσπασμα από τη συνέντευξη του Κ. Τσάτσου όπου μιλάει για την έννοια της γνώσης και την αρχαία ελληνική σκέψη. Παρουσιάζεται έπειτα ένας χάρτης της Μεσογείου όπου σημειώνονται οι περιοχές όπου δημιουργήθηκαν οι πόλεις κράτη καθώς και οι αποικίες τους. Μεταφερόμαστε στο εσωτερικό ενός εργαστηρίου. Προβάλλονται πλάνα της Ακρόπολης με πλήθος τουριστών που επισκέπτεται τον αρχαιολογικό χώρο. Το σπηκάζ σημειώνει την κατάλυση της δημοκρατίας από τους συνταγματάρχες κατά την περίοδο 1967-1974 και προβάλλονται αποσπάσματα από αρχειακό οπτικοακουστικό υλικό όπου διακρίνεται ο Γεώργιος Παπαδόπουλος να παρακολουθεί στρατιωτική παρέλαση στο μνημείο του Αγνώστου στρατιώτη. Η αφήγηση επιστρέφει στη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και τη χρήση ελληνικών λέξεων διεθνώς, ενώ παρουσιάζονται επιγραφές σε διάφορες γλώσσες που έχουν ρίζα ελληνική. Ακολουθεί απόσπασμα της συνέντευξης του Κ. Τσάτσου ο οποίος αναφέρει ρήση του Ισοκράτη ως απάντηση στο Φαλμεράγιερ. Η ταινία συνεχίζει με πλάνα από τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών. Ένα κοριτσάκι και ένας καθηγητής αναφέρουν το πυθαγόρειο θεώρημα και η αφήγηση κάνει λόγο για την προσφορά των αρχαίων ελλήνων στα μαθηματικά και τη φιλοσοφία αναφερόμενη στον Πυθαγόρα, τον Ευκλείδη, τον Πλάτωνα και το Σωκράτη. Το σπηκάζ αναφέρεται στα γεγονότα της ελληνικής επανάστασης, τη σφαγή της Χίου ενώ παράλληλα προβάλλονται λεπτομέρειες από τον ομώνυμο πίνακα του Delacroix. Αναφέρονται επίσης οι φιλέλληνες και γίνεται ειδική μνεία στο Λόρδο Βύρωνα ενώ παρουσιάζονται πλάνα από το Μεσολόγγι και το δημαρχείο της πόλης έξω από το οποίο ο δήμαρχος κ. Μιλιώνης μιλάει για το συγκεκριμένο φιλέλληνα. Στη συνέχεια παρουσιάζονται λεπτομέρειες από αγιογραφίες και πλάνα από εκκλησία. Ο Λεωνίδας Κύρκος αναφέρεται στον ελληνικό σωβινισμό αλλά και στον ελληνικό πολιτισμό. Πλάνα από τοπίο και  βοσκό με το κοπάδι του ο οποίος ονομάζεται Σωκράτης. Η ταινία συνεχίζει με πανοραμικά πλάνα από το ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Το σπηκάζ παρουσιάζει την περίοδο της τουρκοκρατίας και το ρόλο της εκκλησίας κατά την περίοδο αυτή ενώ προβάλλονται εκθέματα από το εθνικό αρχαιολογικό  μουσείο της Αθήνας. Ο ιερέας Καλλίνικος μιλάει σχετικά με αυτό τον ρόλο. Ακολουθούν πανοραμικά πλάνα από τα μετέωρα και τις μονές. Η αφήγηση συνεχίζει με την ελληνική επανάσταση ενώ παρακολουθούμε λεπτομέρειες από πίνακες και λαϊκές αναπαραστάσεις των γεγονότων της εποχής. Ο Κ. Τσάτσος αναφέρεται σε αυτά τα γεγονότα. Παρουσιάζεται χάρτης του πρώτου ελληνικού κράτους αλλά και πλάνα της Αθήνας με την Ακρόπολη. Ένα γάλλος καθηγητής μιλάει για τη ζωή των πολιτών στην αρχαία Αθήνα και στις αντιφάσεις ανάμεσα σε  γυναίκες και σκλάβους στο Αθηναϊκό κράτος. Μεταφερόμαστε στα αρχαία ορυχεία του Λαυρίου όπου ο μηχανικός κ. Παπαθανασίου μιλάει για τα ορυχεία. Μια γυναίκα παρουσιάζει μια αρχαία κλεψύδρα στο αρχαιολογικό μουσείο και εξηγεί το ρόλο της στη χρονομέτρηση της ομιλίας των αγορευόντων στην αρχαία Αθήνα. Η αφήγηση επιστρέφει στο νεοελληνικό κράτος και στις μοναρχίες του Όθωνα και του Γεωργίου του Α’. Συνεχίζει με αναφορές στην Μεγάλη Ιδέα και στην Κωνσταντινούπολη με αφορμή την οποία γίνεται αναφορά στη βυζαντινή ιστορία, την άλωση της Κωνσταντινούπολης απο τους Σταυροφόρους το 1204 και το πριγκιπάτο του Μυστρά με πλάνα από τον αρχαιολογικό χώρο και τις μονές. Προβάλλονται εικόνες από ζωοπανήγυρη και στη συνέχεια από θέατρο σκιών. Ακολούθως μεταφερόμαστε στο Ωδείο του Ηρώδη Αττικού όπου παρακολουθούμε τις πρόβες μουσικής για μια παράσταση του Αριστοφάνη. Η μουσικός Ελένη Καραΐνδρου μιλάει για την σχέση της αρχαίας ελληνικής μουσικής με τη σημερινή και παίζει στο πιάνο μια αρχαία μελωδία όπως αυτή έχει μεταφερθεί σε σύγχρονες νότες. Ο Κ. Τσάτσος αναφέρεται στο ρόλο του Θεάτρου στη ζωή των αρχαίων Ελλήνων. Ακολουθούν αποσπάσματα από γαλλική παράσταση της τραγωδίας Πέρσες. Πλάνα πάλι απο το Ηρώδειο όπου παρουσιάζεται η κατασκευή των σκηνικών. Προβάλλονται πλάνα από την Ακρόπολη την Αθήνα και το άγαλμα του Ερμή από τον Πραξιτέλη. Εικόνες απο τα Χανιά και συγκεκριμένα απο τον τάφο του Βενιζέλου όπου ένας νεαρός μιλάει για την προσωπικότητα του Ελευθέριου Βενιζέλου. Η αφήγηση συνοδευόμενη από φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό αναφέρεται στις εξελίξεις στην Ελλάδα τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τη συνθήκη των Σεβρών, την μικρασιατική εκστρατεία και καταστροφή, τον Κεμάλ Ατατούρκ και τη συνθήκη της Λωζάννης, συνεχίζει δε με την ιστορία της Ελλάδας με τα πραξικοπήματα και τη δικτατορία του Ιωάννη Μεταξά ενώ παράλληλα αναφέρεται στην Ιταλία του Μουσολίνι μέχρι και την κήρυξη του πολέμου. Ακολουθεί η επιστράτευση και ο Β’ Παγκόσμιος πόλεμος, η νίκη των Γερμανών και η αντιστασιακή πράξη του Μανώλη Γλέζου ο οποίος μιλάει για αυτή με φόντο την Ακρόπολη. Ένα ζευγάρι ηλικιωμένων αγροτών εργάζεται μπροστά από τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών. Γίνεται αναφορά στη ναυτική δύναμη των Αθηναίων και στη ναυμαχία της Σαλαμίνας και προβάλλονται πλάνα από τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τους εργαζόμενους εκεί. Η αφήγηση αναφέρεται στον Περικλή και προβάλλονται πλάνα της Αθήνας και της Ακρόπολης. Ο Λεωνίδας Κύρκος μιλάει για τον Επιτάφιο του Περικλή. Δύο νεαροί κάνουν δισκοβολία και μιλούν για τον Αριστοτέλη και το Μέγα Αλέξανδρο. Προβάλλονται λεπτομέρειες από το άγαλμα της Νίκης τη Σαμοθράκης και η αφήγηση αναφέρεται στα στρατιωτικά επιτεύγματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου με παράλληλα σχόλια του Κ. Τσάτσου. Αναφέρεται η κατάκτηση της Ελλάδας από τους ρωμαίους και παρουσιάζεται το άγαλμα του Ηνίοχου από το αρχαιολογικό μουσείο των Δελφών. Παρουσιάζεται ακολούθως η εξέλιξη από την αρχαία ελληνική φιλοσοφία στη σύγχρονη ευρωπαϊκή φιλοσοφία. Η αφήγηση συνεχίζει με την απελευθέρωση από τους Γερμανούς και τον Ελληνικό Εμφύλιο Πόλεμο ενώ παρουσιάζονται πλάνα από αρχειακό οπτικοακουστικό υλικό της περιόδου. Ο Λεωνίδας Κύρκος μιλάει για την περίοδο αυτή. Αναφέρεται η εμπλοκή και των ΗΠΑ στην Ελλάδα και η επιστροφή του Κωνσταντίνου Καραμανλή το 1974 μετά την δικτατορία των συνταγματαρχών. Το τελευταίο μέρος της ταινίας παρουσιάζει εικόνες από την επαρχία και τις πόλεις της Ελλάδας και αναφέρεται στην αντίφαση που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη Ελλάδα και στη δυσκολία προσδιορισμού της ελληνικής ταυτότητας.

Θεματικές κατηγορίες

Τέχνη - Πολιτισμός | Πόλεμος | Θρησκεία | Τουρισμός | Ιστορία - Αρχαιολογία | Επιστήμη - Έρευνα - Τεχνολογία

Λέξεις κλειδιά

Αρχαιολογικός χώρος | Μουσείο | Τέχνη | Γλυπτική | Αγιογραφία | Εκκλησία | Βαλκανικοί πόλεμοι | Β Παγκόσμιος Πόλεμος | Δικτατορία | Πρόσφυγες

Τοποθεσίες

Ελλάδα Ηράκλεια Μινωικό ανάκτορο Κνωσού | Αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου | Μυκήνες Αρχαιολογικός χώρος Μυκηνών | Θολωτός μυκηναϊκός τάφος | Αθήνα Βουλή | Μνημείο Αγνώστου Στρατιώτη | Ακρόπολη | Παρθενώνας | Εθνικό Μουσείο | Ωδείο Ηρώδη Αττικού | Σούνιο Ναός Ποσειδώνα | Δελφοί | Μεσολόγγι Δημαρχείο | Μετέωρα Ναοί | Λαύριο Αρχαία Ορυχεία | Μυστράς | Τάφος Βενιζέλου | Πειραιάς Ναυπηγεία Σκαραμαγκά | Γαλλία Παρίσι Μουσείο του Λούβρου | Πάνθεον

Γλώσσες

Γαλλική

Συντελεστές & Ρόλοι

Television Francaise 1: Παραγωγή
Agence Francaise d’ Images: Παραγωγή
Stephane Roger: Πρόταση εκπομπών
Creusot Daniel: Σενάριο, Σκηνοθεσία
de Batista Gerard: Οπερατέρ
Dahan Yves: Βοηθός Οπερατέρ
Di Ponio Roger: Ηχολήπτης
Vantrepol Roger: Βοηθός Ηχολήπτη
Ιστορικό Μουσείο Αθήνας: Καλλιτεχνική συνεργασία
Σύλλογος Ελευθέριος Βενιζέλος: Καλλιτεχνική συνεργασία
Gosselet Patrice: Μοντάζ
Vassy Dominique: Βοηθός μοντάζ
Riviere Frederic: Μουσική Επένδυση
Paret Roger: Τεχνικός Σύμβουλος
Williaume Francis: Διεύθυνση Παραγωγής
Aguesseau Annie: Βοηθός Παραγωγής

Χώρα παραγωγής

Γαλλία

Τοποθεσία παραγωγής

Αθήνα

Βιβλιογραφία

-

Λίστα Θεμάτων του Τεκμηρίου D3214:

Theme keyframe
Θέμα T14072: Piller de la sagesse. La Grece pourquoi?
Διάρκεια: 00:00:00:00 - 01:02:50:24play

Σύνοψη Τεκμηρίου:

Κωδικός Τεκμηρίου

D3214

Τίτλος

Piliers de la Sagesse. La Grece pourquoi? [2413]

Περίληψη

Ταινία ντοκιμαντέρ με τίτλο Piller de la sagesse La Grece pourquoi?

Τίτλος σειράς

Ντοκιμαντέρ

Τίτλος Συλλογής

Ξένα Ντοκιμαντέρ

Ημερομηνία Παραγωγής

01/01/1976
Το οπτικοακουστικό υλικό του ΕΟΑ προστατεύεται από τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας και παρέχεται μόνο για προσωπική χρήση στην οποία δε συμπεριλαμβάνεται η ανάρτησή του σε ιστοτόπο στο διαδίκτυο χωρίς προηγούμενη άδεια.
Audiovisual material on this site is protected by copyright laws and is only provided for personal use which does not include re-publishing to other web sites without previous permission from HeNAA.
 ©Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο. All rights reserved._